Moto

Sidecar

Auta byla v šedesátých letech uplynulého století nákladným a nedostatkovým luxusem. Dostupnější dopravní prostředek, a to i pro mladé rodiny, byly motocykly Jawa a ČZ.

Firma Velorex Žamberk se rozhodla vyjít vstříc rodinám s dítětem a v roce 1957 vyjely první sidecary Velorex typ 560 určené pro Jawu 250 a 350 ccm.  Bylo jich vyrobeno cca 89.000 ks a úspěšně se vyvážely do celého světa. V roce 1975 byly nahrazeny modernějším typem 562, který byl univerzální pro Jawu 250 a 350, ale i pro Jawu 500 OHV a ČZ 175.

Řešení ruského Uralu

Sidecar Velorex neboli "sajda" či jen "side"  se vyráběla v tmavě červené jawácké barvě. Sklolaminátová loďka byla opatřena plexisklovým štítem, sedačka i boky byly čalouněné. Sedák bylo možné po odjištění zámkem sklopit a otevřít tak nemalý úložný prostor. Blatník kola byl opatřen červenou a bílou odrazkou. Kolo bylo brzděné, rám odpružený.

 

Sajdu bylo možno k motocyklu dodatečně přikoupit. Montážní předpis určoval způsob uchycení a seřízení, stanovoval sbíhavost a odklon motocyklu od sidecaru.

 

Motocykl však bylo potřeba také upravit. Sekundární převod se výměnou jednoho jeho ozubeného kola upravil do pomala. Další úpravou byla montáž tlumiče řízení, který zamezoval do značné míry kmitání řídítek. Následovala výměna páky zadní brzdy stroje pro zapojení brzdy sidecaru a úprava elektroinstalace.

Takhle se jezdilo v tehdejším západním německu

Připojením postranního vozíku k motocyklu se získalo sedadlo navíc a úložný prostor. Změnily se však jeho jízdní vlastnosti.

  • Vozík táhne při jízdě na pravou stranu. Jeho nehnané kolo je pomalejší a klade tak větší jízdní odpor než hnací kolo motocyklu. Přední kolo lehce kmitá i přes tlumič řízení. Nemalou roli činí i váha pasažéra v loďce. Je rozdíl, zda tam sedí dítě nebo těžký dospělý. Sajda představuje pro řidiče větší fyzickou zátěž a rychlejší postup únavy.
  • Na sólo motocyklu se zatáčí náklonem těla řidiče a celé motorky. To však s připojenou sajdou nejde, řídí se jen natočením řidítek.
  • Zatočit vlevo je bezproblémové. Side upevněná na pravé straně motocyklu se v zatáčce svým kolem opře o vozovku a stroj zatočí. Je však dobré vědět, že levotočivé zatáčky zatěžují značnou měrou celý rám motocyklu a při razantních jízdách jej dokáží rozlámat během několika málo let. Rám se svařovat nesmí, jedinou možnou opravou je tedy výměna rámu.
  • Zatočit při jízdě vpravo lze jen do mírných zatáček nebo je rychlost nutné podstatně snížit. Pokud se tak nestane, odstředivou silou se motorka vykloní vlevo, kolo vozíku se odlepí od silnice a celá se začne zvedat. Hrozí převrácení.  
  • U Jawy i ČZ se rezerva paliva přepínala otočením palivového kohoutu směrem dolů. Pokud i tu motorista vyčerpal, měl ještě možnost poslední – celou motorku položit co nejvíce na levý bok a přelít tak poslední zbytek paliva do levé komory nádrže. To vystačilo tak na 5 km jízdy. S připojeným vozíkem takový manévr možný nebyl.

 

V devadesátých letech společnost Velorex zanikla. V roce 1992 se zrodila v Žamberku nástupnická firma Veloexport. Ta sidecary Velorex nadále vyrábí a úspěšně exportuje.